سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اصحاب یمین

احزاب در ایران

شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی به فتوای اغلب فقها واجب عینی است.

برای اینکه بتوانیم انتخاب درستی در رای دهی خود داشته باشیم اول باید نگاه درست و شناخت نسبی از احزاب موجود در ایران و اهداف اصلی ایشان داشته باشیم .

در این نوشته کوتاه سعی میشود تا حدودی این شناخت به صورت دسته بندی شده و با توجه به شناخت کلی از تئوریسینهای ان انجام شده است . مطمئنا اختلافاتی هم در رد این نظر وجود دارد که من معتقدم بهتر است هرکس به صورت واضح نظر خود را با شرح کامل یا نسبی بیان کند تا در نتیجه ،هدف گذاری دقیق انجام گیرد . قبلا عرض کنم که من خودم از اینکه احزاب مشخص کننده نظام حکومتی جامعه قرار گیرند ،خوشم نمی اید ولی باید قبول کرد که ما چه بخواهیم یا نخواهیم این مسئله در نظام سیاسی انقلاب رخ نموده است.

احزاب در ایران:

به طور کلی احزاب ذر ایران به سه گروه عمده تقسیم می شوند.

1-گروههای چپ گرا یا اصلاح طلب

2-گروههای راست گرا یا اصولیون

3-گروههای ملی گرا یا پان ایرانیسم 

گروههای اصلاح طلب چپ گرا

 در هر کشوری گروههای چپ به ان دسته افرادی گفته می شود که با نظام اصلی ان جامعه یا به برخی ساز و کارهای اساسی ان اعتراض دارند .

این گروه در ایران به دو دسته عمده تند رو و میانه رو تقسیم میشوند.

چون عمدتا ما این گروهها را با نام رهبران اصلیشان میشناسیم لذا اینجا ناگذیریم نام سران را هم نام ببریم.

گروههای اصلاح طلب میانه رو :عمده ایشان را روحانیون تشکیل میدهند که حد اقل نگاهی به جایگاه اسلام  در جامعه اسلامی دارند .

از افراد اصلی این گروه میتوان اقای خاتمی و اقای کروبی را نام برد.

با توجه به اینکه در زمان زمام داری ایشان بر ایران ضربه های عمده اقتصادی و فرهنگی بر جامعه تحمیل شد و همیشه گرفتار اختلافات درون حزبی و برون حزبی بودند نمیتوان گفت که موفق بوده اند .

در این گروه میتوان گروه دیگری را هم نام برد که از دانشگاهیان هستند ولی معتقد به تسلط دولت بر اقتصاد میباشند ،چیزی مثل کمونیسم اسلامی  که از افراد عمده این گروه میتوان به میرحسین موسوی اشاره کرد .این گروه با خصوصی سازی مخالفت جدی دارند و در زمان امام بارها بین ایشان و امام بحث درگرفته است .

گروههای اصلاح طلب تند رو :عمدتا از روشنفکران غرب گرا می باشند که افرادی مثل سروش و عبدی و مهاجرانی ازاین گروه می باشند.

  گروههای راست (گروههای اصول گرا):

این گروه مرز بندی مشخصی ندارند . بعضی امتحان پس داده اند و برخی هنوز اول راهند .

---گروههای تکنوکرات یا سازندگی که رهبر این گروه اقای هاشمی رفسنجانی می باشند و در برنامه کاری خود مسائل اقتصادی را کاملا از مسائل دیگر جدا دانسته و دولت را فقط مجری  مسائل اقتصادی میدانندو به باقی مسائل کاری ندارد.

---گروه امتحان پس نداده فدرال یا ایالتی: که رهبر این تئوری اقای محسن رضایی میباشند . میتوان گفت این گروه تمایل به گروه اول داشته و در ارائه نظر با ان گروه تفاوت کاری دارد.

نظریه ایشان این میباشد که دولت را تقسیم کنیم و هر استان یا هر چند استان یک دولت مستقل داشته باشد که زیر نظر دولت مرکزی اداره شوند مثل ایالات متحده امریکا یا هند و غیره

---گروههای مهدوی (اسم مشخصی ندارند و من باتوجه به نظریات گفتاری ایشان این اسم را مناسب دیدم ):

این گروهها معتقدند که باید به فراتر از ایران نگریست و به حکومت جهانی مهدوی اندیشید چیزی در مقابل صهیونیسم و استکبار جهانی .

--فعلا از  این گروه یک گروه با نام عدالت طلب پا به میدان گذاشته است که احمدی نژاد از ایشان میباشد . اشکال اساسی این گروه در اعتقاد به نسبی بودن تبعیت از رهبریمیباشد که با توجه به مقصد بزرگشان دچار نقص شدید خواهند شد . کما اینکه اعتراضات گسترده ای از همراهان خود را در این اواخر دریافت کرده اند.

--گروه دیگری از این گروه که ما امید واریم پا به میدان انتخابات گذارد ،گروههای مهدوی با تابعیت مطلق از ولایت فقیه است .زیرا که با این ریشه قوی هیچ طوفانی قادر نخواهد بود ان را از میدان بدر برد .البته با تکیه بر نقاط مثبت افراد امتحان پس داده پیشین . ان شاءالله

باید ازعان کرد که این گروه جهانی می اندیشد و ایران را بازویی قوی برای پرافراشته شدن پرچم اسلام بر جهان میخواهد .زیرا که رهبر ایران رهبری کل مسلمانان مومن جهان را به عهده دارد پس بازوی ان نیز باید جهانی بیاندیشد.


3-گروه دیگری که بارها وبارها خطرآن در ایران و کشورهای دیگری مثل انگلیس و المان و غیره دیده شده گروههای پان ایرانیسم یا ملی گراهستند.

قبلا این گروه در احزاب جایگاهی نداشت ولی در زمان حاضر به نظر میرسد جامعه دانشگاهی ما، گرفتار این نظریه خطرناک گشته است

 ایشان خود را در راهپیمایی روز قدس چند سال پیش در معیت اقای کروبی نشان دادند .

اینها در هر جایی نامی دارند مثل پان عربیسم ،نازیسم و افراطیونی که نسبت به سفید پوست بودن خود تعصب میورزند و غیره.

گرچه افرادی که اسامی ایرانیان قدیم را برای مکان کار یا برای یچه های خود انتخاب میکنند بعضا حتی روحشان از پیوستن به این گروه خبردار نیست ولی این هم خطر بزرگیست که نادیده گرفتن ان همان بلای نازیسم را بر سر مردم مسلمان ما خواهد اورد .

در پایان باید متذکر شد که:

احزابی مثل جامعه مؤتلفه اسلامی ، جامعه روحانیت مبارزو جامعه روحانیون و حزب امام و رهبری ،ابادگران و غیره همه به صورت کلی در همین چند دسته خلاصه میشوند .

امید وارم با این دسته بندی بتوانم تا حدودی راه را برای رهجویان مشخص کرده باشم .ان شاءالله   



+ نوشته شده در دوشنبه 92/2/30ساعت 8:7 صبح توسط عابر نظرات ( ) |